måndag 30 november 2009

Segregeringen är boven

1991 presterade svenska elever som bäst därefter har det börjat gå utför. Jag tror inte att dagens elever har genomgått någon genetisk mutation utan de är lika intelligenta som tidigare årgångar. Om inga genetiska mutationer har uppkommit så får man nog leta svaret till de försämrade resultaten på annat håll.
Skolan i Sverige har genomgått stora förändringar sedan 1991. Kommunalisering, nedskärningar, privatiseringar, fritt skolval osv. Alla dessa förändringar har lett till att segregeringen har ökat i den svenska skolan. Studiemotiverade på den ena skolan och skoltrötta i den andra. På den första så sporrar eleverna varandra och på den andra så drar gruppen ner de som försöker. Resultatet blir ökade skillnader i utbildningsresultatet. Utbildningssegregering försämrar hela skolsystemets resultat visar forskningen. Den stimulans som segregeringen ger de duktigaste får uppväger inte resultatförsämringarna i den andra änden.

Ett tydligt exempel på hur segregeringen försämrar resultatet är det som hände på min dotters skola för några år sedan. Hon hade då blivit nivågrupperad i engelska på sin skola. Hon hade placerats i den snabba gruppen och tyckte det var jätteskönt. För nu slapp hon sitta och lyssna på de elever som knappt kunde läsa och uttala engelska. Min dotter utvecklades snabbt tillsammans med de andra duktiga eleverna i den snabba gruppen.

Men de svaga eleverna fick efter uppdelningen bara lyssna på andra elever som inte hellre kunde läsa engelska. Elever som långsamt ljudade sig igenom texten. De elever som verkligen behövde få lyssna till god engelska fick istället bara höra stapplande försök. Resultatet blev ökade skillnader i kunskaperna och totalt sett sämre kunskaper.
Regeringens satsningar på tex elitklasser kommer att förstärka den här trenden ytterligare och i förlängningen försämra de totala studieresultaten.
En rejäl återställare av stora delar av de senaste 20 årens skolpolitik skulle göra underverk för svensk skola.

Henrik

KB HD Svensson DN
Skolverket skolverket 2
Christermagister


2 kommentarer:

  1. Du har helt rätt i avseendet att din dotter fick chansen. Vad skolan i fråga och alla andra skolor borde få råd med att är att slippa det dåliga uttalet och i stället i en mindre grupp baserat på förkunskaper se till att läraren maximerar inlärningen för varje individ.

    SvaraRadera
  2. Det är ju ett tag sedan du skrev det här, vilket jag måste säga är ett bra inlägg. Men tyvärr, länken "forskningen" leder inte till den artikel du avser, utan bara till "Lärarnas Nyheter".
    Tror du att det finns en chans att hitta till artikeln?
    Det vore ju bra då och i så fall får du gärna komplettera inlägget och maila mig, eller kommentera på min blogg.

    Kamp!
    /Skvitt

    SvaraRadera