onsdag 20 januari 2010

John Bauer prioriterar vinsten – inte eleverna.


(Min insändare idagens Norra Skåne)

Här i Hässleholm så gick det 327 elever läsåret 08/09 på John Bauer ( Skolverket). John Bauer koncernen har funnits sedan 1999 då den första skolan startades i Jönköping. Därefter så har skolan växt till att bli en av Sveriges största privata skolkoncerner. Det är också ett mycket lönsamt företag. År 2005 och 2006 fick man totalt 1,8 miljarder i kommunintäkter. Knappt 1,7 miljarder användes vilket innebar att man på de här två åren gjorde en vinst på ungefär 120 miljoner kronor.

Får eleverna och skattebetalarna valuta för pengarna eller är det endast ägarna som tjänar något på affären. Är John Bauer en högkvalitativ skola med engagerad ledning som satsar allt på att hjälpa Hässleholms ungdomar till fina studie resultat?

Tyvärr inte, för vid en djupare granskning av skolverkets statistik så framstår JB som en bedrövlig utbildningsanläggning. En utbildningsanläggning där avkastningen verkar vara det centrala och inte elevernas studieresultat

Några av JB,s knep för att krama ut vinst ur en redan mager elevpeng.

Enligt Skolverket så är endast 33,6% av JBs lärare behöriga. Som jämförelse hade 80,1% av HTS lärare pedagogisk högskoleexamen samma år (läsåret 08/09), Jacobsskolan 81,5 % och Linneskolan 89,6%.

Det är självklart billigare att anställa outbildad personal än utbildad personal. Lika självklart är det att kunnigare handledare producerar bättre resultat.

Den stora förtjänsten gör JBs ägare på det enkla faktumet att om man inte anställer lärare så har man inga utgifter. Enligt skolverkets statistik så har JB i Hässleholm 6,9 lärare per hundra elever. Jacobsskolan som har liknanden program som JB har 9,1 lärare per hundra elever. Jacobsskolan har drygt 30 % fler lärare per hundra elever än vad JB har. JB i Hässleholm är inget undantag utan att ha glest mellan lärarna är en central del av JBs nationella affärsmetod.

Det finns många elever som har olika typer inlärningssvårigheter tex dyslexi och dyskalkyli. För att inte tala om alla elever som rent allmänt har läs och skrivsvårigheter. Ett sätt att möta och hjälpa elever med dessa problem är att anställa högskoleutbildade specialpedagoger. På tex Jacobsskolan fanns det enligt Skolverket läsåret 08/09 3.6 heltidstjänster till 604 elever, HTS hade 1,4 heltidstjänster till 784 elever.

På John Bauer i Hässleholm fanns det ingen högskoleutbildad specialpedagog! Det är ingen slump. Läsåret 08/09 gick det 10702 gymnasieelever på olika John Bauer skolor i landet. Men det fanns endast 9,4 högskoleutbildade specialpedagoger på John Bauers gymnasieskolor i hela landet. Som jämförelse hade Hässleholms gymnasieskolor samanlagt 13,5 högskoleutbildade specialpedagoger till 1957 elever

Trots en stor vinst – satsar koncernen endast småpengar på utbildad specialisthjälp till sina elever. Anledning är givetvis att extra stöd kostar pengar och allt som kostar hotar kärnverksamheten – vinsten.

Det är nog så att det snabbaste och enklaste sättet att förbättra Hässleholms skolor är att lägga ner John Bauer.

Henrik Hedman

Socialistiska Partiet


NSK KB HD HD2 HD3 Skånskan BLT

TV4

SVD

KB

2 kommentarer:

  1. Okej, vad är meningen med detta inlägget? Försöka smutskasta JB så mycket som möjligt?
    Jag trivs i alla fall grymt bra, och våra lärare är de mest engagerande och drivande personerna jag stött på! Dessutom vet de alltid vad de pratar om.
    Kunde inte varit nöjdare med mitt val, och jag får verkligen den utbildning som jag vill ha! Det är väl så det ska vara?

    SvaraRadera
  2. Det är bra att du är nöjd, men hade inte JB varit en bättre skola om det hade funnits fler lärare, om lärarna hade varit utbildade för sina arbetsuppgifter, om det hade funnits specialisthjälp att få när man har studieproblem, om det hade funnits ett skolbibliotek med en bibliotekarie, om det hade funnits en kurator, om skolsköterskan hade haft mer tid för eleverna osv. Det får nämligen de får nämligen eleverna på de andra gymnasieskolorna i Hässleholm. De använder inte en stor del av elevpengen till vinst och reklam utan de lägger resurserna på undervisningen istället.
    meningen med inlägget var att visa på de grova kvalitets skillnaderna som finns mellan gymnasieskolorna här i Hässleholm.
    henrik

    SvaraRadera