torsdag 10 september 2009

Lärarutveckling och läraraveckling




Antalet underkända elever i svenska, engelska och matte har ökat de senaste åren i Hässleholm. 14 % av grundskoleeleverna har IG i något av de tre ämnena när de lämnar nian. Det innebär att de inte får behörighet till att söka ett gymnasieprogram. Antalet har ökat de senaste åren vilket medför att fler och fler får gå ett år på UC för att läsa upp sina betyg. Ett extra år som givetvis kostar kommunen en hel del pengar. Det finns många olika anledningar till att elever inte lyckas med att få minst godkänt i alla ämnen. Sociala problem av olika slag, sjukdomsproblematik, invandrarbarn som bara har varit i Sverige några år men också elever som skolan har misslyckats med på ett eller annat sätt.
Nu skall BUN dra igång ett projekt för att rycka upp betygssättningen, göra den mer likvärdig. Det är på tiden att lärarna får en möjlighet att kalibrera sina bedömningar med lärare på andra skolor. Förhoppningsvis så kommer det att innebära att betygssystemet blir mer rättvist. Blir projektet en framgång så kommer bedömningsskillnaderna mellan olika skolor och lärare att minska.
Däremot så skall man inte tro att det med automatik kommer att innebära att fler elever når upp till godkänt resultat. Effekten kan faktiskt bli att den genomsnittliga nivån skärps när lärarna gemensamt får diskutera fram en samsyn på nivåerna. Sen kan givetvis mötet mellan olika lärare stimulera till en pedagogisk utveckling som lyfter undervisningen i kommunen och därigenom underlättar för fler elever att klara av både grundskolan och gymnasieskolan.
Men en satsning på lärarutveckling räcker inte när BUN nästa dag satsar på läraravveckling. Sparbetinget som ligger på utbildningsförvaltningen minskar resurserna. Resultatet har blivit färre vikarier, lägre läromedelsanslag och att klasstorlekarna så sakta har börjat krypa upp i kommunen osv.
Resultatet av lärarutvecklingen kommer att visa sig först om några år men resultatet av läraravecklingen kommer omedelbart. Med kommunens nuvarande skolpolicy riskera vi att få betydligt fler än 14 % underkända elever i årskurs nio.


Henrik

KB
KB
NsK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar