onsdag 15 januari 2014

Björklund är fantastisk!

Säga vad man vill om Jan Björklund men han är en otroligt skicklig politiker. Vet ingen annan politiker som kan vända sitt egna misslyckande till att framstå som en satsning. Han otroliga förmåga att dölja sina misstag fick vi strålande prov på i veckan. Han beslutade att tillsätta en internationell skolkommission som skall granska vad som har gjort att den svenska skolans resultat sjunker snabbast i hela OECD. Det här vill han nog att det skall uppfattas som om att han tar ett rejält krafttag. Problemet med en skolkommission är att det i praktiken innebär ett underkännande av Björklunds egen undervisningspolitik. Om Björklunds alla tvärsäkra uttalande och hastiga ogenomtänkta reformer under hans tid som utbildningsminister hade utvecklat skolan positivt. Hade det inte behövts någon skolkommission. Sanningen är att Björklund inkompetens och ideologiska låsningar har tvingat fram en skolkommission.
Nästa fantastiska utspel var att Björklund skall inrätta ett utbildningsvetenskapligt institut. Institutet skall ha till uppgift att sprida aktuell vetenskaplig utbildningsforskning till skolledare och lärare. Låter bra. Problemet är bara att en av de första åtgärderna som Jan Björklund vidtog som nytillträdd utbildningsminister var att lägga ner Myndigheten för Skolutveckling, MSU. MSU hade som uppgift att utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet hjälpa skolledare och lärare att utveckla skolan. Nu återkommer MSU under ett nytt namn. Men Björklund förnekar sig inte - att återinföra det han själv har avskaffat säljer han givetvis som en visionär satsning.

Men min "favorit" politiker förnekar sig inte - han är pålitlig. Efter att ha gjort en del utspel somgår ut på att ta bort tidigare ändringar som han har genomört. Så återkomm han med nya ogenomtänkta förslag i veckan.
Först så vill han införa en tioårig grundskola. Nollan eller förskoleklass skall bli den nya ettan. Han vill ha ett fyraårigt lågstadium. Syftet är givetvis att att försöka vända de dåliga PISA resultaten. förskoleklass skall bli mer skola och mindre förskola är tanken. Det här ställer till det rejält. Först så måste ca 10000 förskollärare vidareutbilda sig till lågstadielärare. De behöver tex få kunskaper om språkutveckling, skrivutveckling osv. Men i praktiken så kommer det också att uppkomma ett behov hos alla nuvarande lågstadielärare att få fortbildning i förskollärardidaktik. Frågan är det rätt sätt att använda resurserna eller endast ett gigantiskt slöseri. Är övertygad om att det är ett slöseri. Har inte sett en enda forskningsrapport som hävdar att det är bristen på katederundervisning på dagis som har orsakat de usla PISA resultaten.
Utöver det så vill han förlänga grundskolan med ett år för de elever som inte uppnår målen i årskurs nio. Undrar varför han tror att den organisation som har misslyckas med att få eleverna att uppnå målen under nio år skulle lyckas bättre om de fick ett år till?
Men Björklund är så pressad av PISA resultaten att han gör ett ytterligare utspel. Han skall införa sommarskola. Fantastiskt! Men vem hade han tänkt skulle undervisa eleverna p sommaren? Tror han att Sveriges utarbetade lärarkår står på kö för att få möjligheten att undervisa problemelever på sommaren? Lär inte bli många lärare som frivilligt anmäler sig till sommarundervisning. Då återstår bara lärarstudenter på jakt efter ett sommarjobb eller att laxhjälpsföretagen får ytterligare en marknad att profitera på. Lär hur som helst inte bli någon kvalitativ utbildning på sommaren. Men visst är han en skicklig politiker - tyvärr så är han också en katastrof för skolan och eleverna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar