måndag 14 september 2009

Höghastighetståg - en järnvägspolitisk gökunge?




En statlig utredning har presenterat ett förslag om att bygga en höghastighetsjärnväg mellan Stockholm - Göteborg och Jönköping - Malmö. 125 miljarder beräknas bygget kosta. Helt klart ett mycket bättre projekt än förbifart Stockholm. Det miljöförstörande motorvägsbygget genom Stockholm som regeringen har föreslagit. Det finns fördelar med höghastighetsprojektet. Med beräknande restider på ca 2,5 timmar mellan Malmö och Stockholm så skulle tåget bli en allvarlig konkurrent till det miljöförstörande flyget. Ny spårkapacitet skulle också underlätta för godstransporterna.
Risken med ett sånt här stort prestigeprojekt är att det inte blir några pengar över till lokal och regional tågutbyggnad. När 125 miljarder satsas på höghastighetsbanor kommer det då finnas resurser över till att rusta upp regionaltrafiken? Är det inte viktigare att förbättra järnvägssträckan Kristianstad - Helsingborg än Malmö - Stockholm. Pendeltågen är idag överfulla i alla storstadsregioner och behöver en kraftigt upprustning och utbyggnad. Hade det inte varit bättre att satsa på pågåtåg mellan Malmö och Trelleborg, Malmö och Lomma och Malmö -Staffanstorp-Dalby eller sträckan Teckomatorp-Svalöv-Billesholm. Det finns säkert liknande behov i andra regioner. Risken är stor att höghastighetsprojektet blir en ekonomisk gökunge som kommer att sluka alla järnvägens investeringsresurser för lång tid framöver. Ungefär som JAS- planet blev försvarets gökunge.
Men ett intressant projekt är det även om jag inte anser höghastighetståg bör vara prioritet ett, utan region- och lokaltågs utbyggnad som pågatåg till Skåne nordost.
Henrik
KB1 KB2 KB3
svd1 svd2
svt
Svensson
Dackefejden
Socialdemokraterna
HD1 HD2 HD3

3 kommentarer:

  1. Motorväg genom Sthlm? Du får ju för fan skriva som det är. En kringfartsled som inte går genom Sthlm och som kommer utjämna de regionala skillnaderna i Sthlm. I dag är det en rik norra sida och en fattig södra sida och att få vettiga kommikationsleder mellan dessa delar är otroligt viktigt och skulle byggts redan för 20 år sen.

    SvaraRadera
  2. Hej
    jag håller med de 27 forskarna och de 34 organisationer som skrev på aftonbladet debatt: Att satsa på Förbifart Stockholm är att sabotera klimatpolitiken. Det är att svika ansvaret för framtida generationer och för resten av världen
    En stor motorväg kommer inte leda till ekonomisk utjämning mellan nord och syd för det behövs det helt andra insatser.

    http://www.aftonbladet.se/debatt/article3315080.ab

    SvaraRadera
  3. Naturligtvis finns en risk för gökungeeffekter. Men om hh-tåg leder till att färre tar flyget och fler tar tåget (inte minst av dem som idag tar flyget dvs affärsresenärerna) uppstår det ju samtidigt en stark lobbygrupp för fler och bättre tåg.

    SvaraRadera