fredag 2 oktober 2009

Skolpolitisk tillnyktring på DN

Dagens ledare på DN är intressant därför den verkar signalera en uppvakning från den Björklundska disciplin skolan. DN utgår i sitt resonemang från vad som fungerar i praktiken och inte från moral. Mobiltelefon förbud, lata elever och katederundervisning ses inte längre som lösningen på försämrade mattematik kunskaper hos eleverna. DN vill ha mer grupparbeten och samtal (Björklund skulle nog hävda mer flum) om mattematiska problem. Syftet är att öka elevernas förståelse för mattematik istället för att som idag plugga in olika metoder som man sen använder utan att riktigt förstå varför.
Det är bara att hålla med DN - det är pedagogiken som behöver utvecklas inte elevernas beteende som behöver omdicipliniseras. Kompetenta lärare är nyckeln till framgång.
De enda som i grunden kan förändra undervisningen i de svenska klassrummen är lärarna - därför måste skolan omorganiseras i syfte att ge lärarkåren ett större inflytande över undervisningsmetoder, kompetensutveckling, schemaläggning osv. Vi behöver lärarstyrda skolor i Sverige inte skolor detaljstyrda av politiker eller privatskoledirektörer.

Henrik
DN
Svenskt näringsliv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar