torsdag 29 oktober 2009

Framtidens nyheter från Cambridge




Har läst Cambridge Universitys utvärdering av den engelska grundskolan. Det är den största oberoende utvärderingen av den engelska skolpolitiken som har gjorts på fyra decennier. 28 forskningsöversikter, 1.052 skriftliga rapporter och 250 fokusgrupper. Den gjordes av 14 författare, 66 forskare och en 20 man stark rådgivande kommitté vid Cambridge University, under ledning av professor Robin Alexander, en av de mest erfarna pedagogiska akademiker i landet.

Resultatet är nedslående och vi bör ta varning även här i Sverige. Jan Björklunds skolpolitik är ingenting som han har kommit på själv utan den är till stor del en blåkopia av den engelska. Med viss anpassning till svenska förhållanden men inriktningen är densamma. Jag saxar lite ur rapporten.

Barndomen:

Fattigdom är den enskilt största hotet mot barns liv och lärande.

"[Utbildning] är viktigt för alla barn, men särskilt för dem som, i vårt delade samhälle, saknar massivt kompenserande fördelar av ekonomiskt välstånd, emotionell harmoni och etthemlivet som är språkligt, intellektuellt, kulturellt och andligt rika

Utbildningssystemet
Översynen beskriver hur, sedan 1997, regeringen har ingripit i skolornas undervisning på ett aldrig tidigare skådat sätt, resultatet är "en statlig teori om lärande" med "stalinistiska förtecken

Lägsta ålder
En lokal myndighet hävdade att kombinationen av en tidig start, provraseri och påtryckningar för att nå regeringens krav var att skapa en generation med psykiska problem.
Läroplanen
Läroplanen måste breddas. Till att även innefatta välbefinnande, engagemang, delaktighet, självständighet, respekt och ömsesidighet, ömsesidigt beroende, medborgarskap, firare kultur, utforska, stödja kompetensutveckling, och spännande fantasi.

Undervisning
Dagliga läs och räknings timmar, har kraftigt centraliserade systemet och av-professionaliserat lärarna. Det har gjort undervisning "oflexibelt och monolitisk" Lärarna bör få tillbaka kontrollen över hur de lär ut.

Regeringens regler kring undervisning, som syftar till att höja standarden, kan faktiskt sänka dem genom att beröva lärarna sin självständighet


Särskilda utbildningsbehov
Barn är alltför ofta klassificerade som i behov av särskilt stöd på grund av "stereotyper och diskriminering" i stället utifrån analys av deras enskilda behov.

.Uppförande
Översynen visar att förbättrad undervisning snarare än strängare regler är det bästa sättet att hantera brist på disciplin. "De som känner ett misslyckande är mer benägna att samarbeta med klassens bråkstake för att åtminstone få någon bekräftelse



"På det hela taget en förödande kritik från forskar världen mot Labours och Jan Björklunds skolpolitik. Forskarnas slutsats: Låt lärarna kontrollera lektionerna, skrota läxor och nationella prov, och höja lägsta åldern till sex år"

Jan Björklund kommer nog inte att läsa den här rapporten, troligtvis är han för upptagen med att studera det danska förslaget om att sätta elektronisk fotboja på skolkande elever.

Henrik


Guardian Guardian KB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar