Alltid lika intressant att ta del av de årliga larmrapporterna
över betygsättningen av de nationella proven. Lärare kan inte bedöma prov på
ett likvärdigt sätt, de behöver mer utbildning är oftast slutsatsen Att det
skiljer sig vid omrättningar är kanske inte så förvånande – på samma sätt som
att olika domstolar kan komma fram till olika bedömningar. Det är mer än en
person som först har fällts i tingsrätten men sedan blivit friad i hovrätten. I
alla bedömningssituationer så finns det givetvis ett utrymme för tolkningar och
”bevisvärdering”.
När man läser skolinspektionens rapport så framträder ett
ganska tydligt mönster. Skillnaderna i bedömning ökar högre upp i skolsystemet.
I de nationella proven i årskurs tre och fem så är skillnaderna mellan
rättanden lärare och skolinspektionen försumbara. Skillnaderna i bedömningen av
de nationella proven i årskurs nio och på gymnasiet är betydligt större. Ett annat
markant mönster är att det är i ämnet svenska som bedömningar går kraftigast
isär. Matematik- och engelska proven uppvisar betydligt mindre skillnader. Andra
saker som framkommer är den stora skillnaden i bedömning mellan de nationella
proven i engelska B och engelska C på högstadiet. Sak samma för delproven i
engelska, ”listening” och ”writing”. Skillnader som knappast kan förklaras av
att lärarna inte kan bedöma. De är ofta samma lärare som bedömer ”listening”
och writing. Svårt att tro att de totalt har tappat förmågan att bedöma från
ett prov till ett annat.
När man studerar resultaten så blir skolinspektionens
uttalande om att de inte kan bedöma om skolinspektionens rättning var korrekt
eller om den första lärarens bedömning var korrekt, förståelig. Mycket pekar på
att det är provens konstruktion och det som skall bedömas som gör att
bedömningarna blir olika. Desto mer komplexa kunskaper som proven är satta att
mäta – desto sämre likvärdighet. Ju mer komplexa kunskaper som skall mätas
desto svårare att skriva tydliga rättningsmallar.
Det kanske är dags att överge den politiska övertron på att
det går att kontrollera fram likvärdighet med hjälp av nationella prov, i alla
fall i de högre årskurserna. Universitets och högskolesektorn har inga
nationella prov. De har insett att komplexa kunskaper inte kan mätas på ett
likvärdigt sätt genom centrala prov. Kanske dags för att våra skolpolitiker börja fundera på att om
det nog inte också gäller för gymnasiet och högstadiet och i stället börja
utveckla andra instrument för att garantera likvärdigheten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar