torsdag 9 juni 2011

Fridolin gör en Juholt

I sitt svar på mitt öppna brev om nedskärningarna inom gymnasiet i Hässleholm så finns det inte mycket konkret. Mitt öppna brev fokuserade på skillnaden mellan vad Gustav Fridolin säger och vad det lokala miljöpartiet gör. Jag är fortfarande förvirrad efter ett par genomläsningar av Fridolins insändare. Han skriver att det behövs satsas på skolan - men miljöpartiet lägger ner utbildningar här i Hässleholm. Är det någon ny trend i bland Sveriges politiker att ha alla åsikter på en gång? Som Fridolins välfärdspolitik och Juholts Libyenpolitik?

Det enda som återstår är att vi medborgare får försöka tolka vad politikerna vill. Min tolkning är att miljöpartiet är ett nedskärningsparti som alla de andra. "Gustav Juholts" fina ord kan inte dölja den kortsiktiga och ogenomtänkta nedskärningspolitik som miljöpartiet bedriver på lokalnivå. Handling väger tyngre än ord.


Henrik

Nsk



Svar på Henrik Hedmans
öppna brev i Norra Skåne


Hej Henrik!
Tack för grattis och uppmuntran inför det förtroende ja fått tillsammans med Åsa Romson som nytt språkrör förMiljöpartiet.
Tack också alla ni andra som hört av sig med hälsningar, kloka idéer och erfarenheter. Jag ska göra mitt bästa för att bära förtroendet väl – och hoppas att Ni hemmavid inte slutar höra av Er när ni ser något jag borde ta upp i riksdagen, har tankar om något jag sagt eller vill dela en erfarenhet. Utan den kontakten skulle jag bli en mycket sämre politiker. Som Henrik skriver är en av de viktigaste frågorna för mig att vi måste satsa på barn och unga. Varje ung person som tidigt hamnarvid sidan av kostar samhället uppemot 15 miljoner kronor – det är många lärarlöner eller fritidsgårdar. Efter skolan måste det finnas jobb också för unga, tre viktiga saker för att lyckas med det är

1. Satsa på utbildning. Även efter gymnasieåren ska man ha en chans att lära och lära om. Jag tror också lärlingssystemen som nu byggs upp kan vara bra för en del unga.


2. Anställ fler. Inte minst äldreomsorgen är en viktig arbetsplats och där finns ett stort behov av att rusta upp.

3. Gör en grön omställning. Det är klart att om vi börjar tillverka våra egna fordonsbränslen, i stället för att köpa in olja från skurkstater, så ger det mer jobb i Sverige och nya industrier. I en ny bok har vi räknat fram att det till 2020 kan skapas uppemot 200 000 nya jobb i Sverige med en grön omställning. För att lyckas med detta krävs det att kommunerna har tillräckligt med resurser, och det är en av de frågor som jag drivit hårt i riksdagen sedan ni valde in mig i höstas. Det håller inte att barngrupperna i omsorgen växer, lärartätheten sjunker och byskolor läggs ner samtidigt som ministrar ler i kapp under rubrikerna om att det går bra för Sverige.

Innan jul lyckades vi i oppositionen driva igenom en besparing på byråkratin i regeringskansliet samtidigt som vi fick fram riktlinjer för bättre bemanning inom delar av äldreomsorgen. Det var ett steg i rätt riktning. Men det var långt ifrån tillräckligt. I varje kommun sitter man fortfarande och vrider och vänder på slantarna för att de ska räcka till. Inte minst måste man göra det i Hässleholm. Jag kan självklart inte sitta i riksdagen och säga om de förändringar man nu gör på Jacobsskolan är rätt eller fel, men jag är glad att en del utbildningar räddades och jag hoppas att vi tillsammans kan jobba för att fler unga ska välja de viktiga industrinära utbildningarna. Och jag lovar att fortsätta kämpa för att man inte i kommuner ska behöva göra några sådana här förändringar för att man inte tycker sig ha råd med annat. Det vi i längden inte har råd med är nämligen att fortsätta spara på skolan. Ett land som inte satsar på barnen och de unga, växer sig knappast starkt.

Gustav Fridolin
Riksdagsledamot (MP)

2 kommentarer:

  1. Hej Henrik!
    Redan innan valrörelsen försökte jag peka på skillnaden mellan Fridolins i och för sig välmenta åsikter och möjligheten att genomföra dessa på det lokal plan utan att tillföra mer medel, läs skattehöjning. Kritiken var hård över att jag överhuvudtaget vågade ifrågasätta ett orakel som Gustav Fridolin och tack vare Fridolins vältaligehet kommer det säkert att dröja innan helgonglorian faller och det kommer det lokala miljöpartiet kunna rida länge på trots att man för en helt annan politik.

    SvaraRadera
  2. Så sant - vi får hoppas att glorian faller snabbt

    SvaraRadera