lördag 18 januari 2014

Arbetslösheten

ARBETSLÖSHETEN måste vara med i valrörelsen annars tror jag Sveriges medborgare är totalt lobotomerade.
Alla vet att arbetslösheten är ett gissel. För en privatperson är det katastrof , men tänk också på vad den stora arbetslösheten gör på arbetsmarknaden! Det finns 400 000 arbetslösa i Sverige. Det är fler än vad som bor i hela Malmö! Sveriges tredje stad. Arbetsförmedlingen har knappt 40 000 ledidga jobb att förmedla. Alltså går det 9 arbetslösa på ett tillsatt jobb.
Det är politikernas uppgift att skapa många fler jobb. -Ta mig fan. Vi ska  kräva total övertidsblockadad av alla fack! Använd alla jobb och utvecklingsbidrag bidrag på arbetsmarknaden att skapa avlönade jobb!
Ett exempel från mitt eget eländiga liv.
Kultur har inget värde. Vad synd att jag  utbildat mig inom det området, då! Och vad synd att jag inte fick bli bilmekaniker då! Nu har jag gått arbetslös länge, länge. Först som sjuk och sedan frisk. Nu har min teaterförening tänkt anställa mig  som teaterledare. Det vore roligt! De har dåligt dåligt med pengar. Därför får de särskilt anställningsstöd från arbetsförmedlingen. Det stödet får jag betala för det jobb jag ska göra räknas inte som ett arbete! Det ger inte kvalificering till a-kassa, det har regeringen bestämt. Så jag ligger sömnlös och funderar på om jag ska säga ja till ett 6 mån jobb som inte kvalificerar mig till a-kassa och som betalas med samma lön som jag hade för 13 år sedan.  Och  visst vore det roligt att få lön igen, men vreden kokar i mig. Vad är det för djävla skit att det jag kan göra -och som minsann är till nytta i samhället -Det är inte värt att kallas arbete och det ska ske tilll en skamlöst dumpad lön!!
Tror ni det är fel på mig? Nej- alla kommer att utstättas för detta. Vänta bara när era arbetsplatser är omorganiserade, utflyttade och servade av bemanningsföretag som i värsta fall får 5000/ person för att skicka ut arbetslösa i arbete till ingen lön utan för nådegåvor från jobb och utvecklingsgarantin!
Det måste göras stora insatser NU på arbetsmarknaden för att mota lönedumpningen och den osunda regleringen av arbetslivet!
Kristina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar