Kris i skolan? (Insändare Norran)
Förstår om många av Norra Skånes
läsare är bekymrade över hur skolorna i Hässleholm fungerar. De
senaste månaderna har Norran på ett korrekt sätt återgivet vad
Skolinspektionen har funnit vid sin granskning av kommunens skolor.
Det har inte varit någon munter läsning, skola efter skola har
kritiserats av Skolinspektionen. Vissa skolor har fått mer kritik
andra mindre – men ingen har klarat sig från klander. Bilden av
Hässleholms skolor som Norran förmedlar genom sin korrekta
rapportering av skolinspektionens kritik är mörk. Förstår om
läsarna är upprörda över hur skolorna verkar skötas. Men bilden
av tillståndet i skolorna och verkligheten stämmer inte.
För att förstå hur bilden och
verkligheten kan vara helt olika så måste man förstå hur
Skolinspektionen fungerar och arbetar. Skolinspektionens uppgift är
att hitta fel. Positiva saker som skolinspektionen finner vid sina
långa skolbesök nämns aldrig i rapporterna. Skolinspektionen
uppgift är densamma som bilprovningens, leta fel. Skolinspektionen
gör en grundlig genomgång av skolans alla administrativa dokument.
Från hur betygsboken förs till hur åtgärdsprogram skrivs. Utöver
det så genomförs ingående intervjuer med skolledning, lärargrupper
och elever. Oannonserade klassrumsbesök genomförs givetvis också.
Allt som allt så inspekteras 70 olika aspekter av varje skola.
Naturligtvis så hittar skolinspektionens tre inspektörer
utvecklingsområden under de tre dagar som en inspektion tar. Skulle
de inte hitta något att klandra så skulle nog deras chef undra om
de verkligen hade gjort ett gott arbete. Tyvärr så är det bara det
negativa som hamnar i rapporten som sen Norra Skåne citerar. Att
skolorna uppfyller och i vissa fall med råge uppfyller 95% av
inspektionsområdena nämns inte. Letar man det negativa i vilken
organisation eller företag som helst så kommer man att finna det
inklusive i Hässleholms skolor. Skolinspektionens kritik av skolorna
i Hässleholm inbär inte att det är kris i skolan. Det är inte
konstigare än att om bilprovningens upptäckter ett hål i
ljuddämparen så innebär det inte att bilen är skrotfärdig.
Tyvärr så förstärker skolinspektionens agerande bilden av att den
svenska skolan är i kris. Problem finns men det positiva överväger
starkt.
Men jag kan lugna alla föräldrar att
lärarna och skolledningar inte behandlar eleverna på samma sätt
som Skolinspektionen behandlar skolorna. Får en elev 95 % rätt på
ett prov så gratulerar vi denne och säger att den har gjort ett
jättebra jobb. Hade vi gjort som skolinspektionen istället så hade
vi sagt till eleven att det var dåligt att den inte klarade de sista
uppgifterna.
Med förhoppning om att
skolinspektionen med tiden får ett uppdrag som stämmer bättre
överens med grundläggande pedagogik.
Henrik Hedman
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar